14 March 2013

Jangan tinggalkan isteri dan anak-anak dalam keadaan meminta-minta, bhgn 2

Dalam entry dahulu saya ada mengajukan beberapa soalan untuk kita sama-sama fikirkan.
Dalam entry kali ini saya akan menyambung lagi nukilan yang terlintas di fikiran saya dan sudah pastinya ada hubung kait dengan entry yang lepas.

Kita perlu sediakan segala kelengkapan yang bersesuaian sebelum kita menuju ke dunia yang lain, iaitu alam barzakh. Seorang yang bijak semua kelengkapan itu telah disediakan dan telah dipersiapkan supaya apabila ketiadaannya nanti, anak dan isterinya tidak ditinggalkan dalam keadaan meminta-minta.

Saya terkenangkan satu kisah di mana seorang Diplomat Malaysia yang merupakan Setiausaha Kedua Kedutaan Malaysia di Libya meninggal dunia dalam nahas jalan raya ketika menjemput salah seorang hakim dari Malaysia. Beliau bagaikan tahu ajalnya. Oleh yang demikian beliau telah mempersiapkan segala kelengkapan dan persediaan untuk anak dan isterinya. Bagaimana yang dikatakan arwah seorang yng bijak. Arwah telah mengambil satu pelan perlindungan Takaful dan hanya sempat membayar RM300 sekali sahaja. Tetapi apabila beliau meninggal dunia. Isterinya mendapat pampasan sebanyak RM60,000 malah dua anaknya juga menerima pengecualian bayaran premium sehinggalah berusia 25 tahun.

Ini yang dikatakan sebagai kelengkapan dan persiapan yang perlu disediakan kepada anak dan isteri kita sebelum kita melangkah ke alam lain atau sesuatu terjadi kepada kita. Ini juga yang dimaksudkan dengan jangan meninggalkan anak isteri kita dalam keadaan meminta-minta setelah ketiadaan kita nanti.

Renung dan fikir-fikirkan, Semoga Cerah Masa Depan kita.

Ikhlas,
Hakimin Hassan
Cerah Masa Depan
CMD Training And Resources

No comments:

saya budak baru belajar

saya budak baru belajar